Załatwianie spraw, godziny pracy, przyjmowanie skarg i wniosków
Załatwianie spraw
Archiwum, jako urząd administracji publicznej, wydaje zaświadczenia oraz uwierzytelnione kserokopie przechowywanych materiałów archiwalnych, na wniosek petenta. Podania mogą być składane w kancelarii Archiwum osobiście lub listownie.
Podania oraz wnioski są załatwiane, zgodnie z datą wpłynięcia do Archiwum, bez zbędnej zwłoki, chyba, że przedmiot wniosku wymaga przeprowadzenia szczegółowych poszukiwań w zasobie Archiwum, wtedy Petent jest informowany o przedłużeniu załatwiania sprawy. Dopuszczalny termin realizacji wniosku w sprawie skomplikowanej tj. wymagającej przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego, to 1 miesiąc od daty wniesienia podania. Pierwszeństwo w realizacji wniosków mają sprawy urzędowe tj. pisma innych urzędów administracji publicznej i samorządowej, administracji państwowej szczebla centralnego, wnioski indywidualnych osób, które prowadzą sprawy w trybie administracyjnym lub sądowym. Termin realizacji wniosków w sprawach nieurzędowych może ulec przedłużeniu, o czym wnioskodawca jest informowany.
W Archiwum Państwowym w Radomiu, zgodnie z Ustawą o opłacie skarbowej, wymagana jest opłata skarbowa od następujących czynności urzędowych:
- poświadczenie kserokopii za zgodność z oryginałem |
5 zł |
- sporządzenie odpisu dokumentu |
17 zł |
- udzielenie pełnomocnictwa |
17 zł |
Opłatę skarbową, zgodnie z w/w Ustawą, uiszcza się na rzecz Urzędu Miejskiego w Radomiu w kasie Urzędu, bądź wpłatą na rachunek bankowy:
Urząd Miejski w Radomiu Wydział Budżetu i Podatków
PKO S.A. II Oddz. Radom 52 1240 3259 1111 0010 1340 6544.
Dowód wniesienia opłaty skarbowej jest dołączany do wniosku złożonego w Archiwum i jest podstawą do wydania, odpowiednio:
- uwierzytelnionej kserokopii
- odpisu dokumentu
- przeprowadzenia zlecanych czynności w związku ze złożonym pełnomocnictwem.
Jeżeli Petent żąda zwrotu dowodu wpłaty, Archiwum zwraca go, po odpowiednim opieczętowaniu i naniesieniu na nim właściwej adnotacji.
Opłatę skarbową reguluje się po otrzymaniu z Archiwum odpowiedniej informacji w związku ze złożonym przez Petenta podaniem, gdyż jak zaznaczono na wstępie, tylko niektóre czynności podlegają opłacie skarbowej.
Z opłaty skarbowej, w myśl powoływanej Ustawy, są zwolnione m.in.:
- sprawy dotyczące zatrudnienia i wynagrodzenia za pracę
- sprawy emerytalne i rentowe
- sprawy wnoszone przez osoby korzystające z pomocy społecznej
- sprawy wnoszone przez jednostki samorządu terytorialnego
- sprawy wnoszone przez jednostki budżetowe.
Godziny pracy
Przyjęcia interesantów: poniedziałek - piątek: godz. 8.00 - 16.00
Czytelnia akt czynna:
Wrzesień - czerwiec |
Poniedziałek 8:30 - 18:00 |
Lipiec - sierpień |
Poniedziałek - czwartek 8:30 - 15:00 |
Przyjmowanie skarg i wniosków
Sposób i tryb rozpatrywania skarg i wniosków reguluje art. 227-247 kodeksu postępowania administracyjnego oraz rozporządzenie rady ministrów z dnia 8 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków.
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, za pomocą faxu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.
Przyjmujący skargi i wnioski potwierdza złożenie skargi lub wniosku jeżeli zarządza tego wnoszący. Skargi i wnioski niezawierające nazwiska (nazwy oraz adresu wnoszącego) pozostawia się bez rozpoznania).
Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez Archiwum Państwowe w Radomiu albo przez jego pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.
Archiwum Państwowe w Radomiu jest zobowiązane załatwić skargę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.
Przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności. Wniosek również powinien być załatwiony bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca. O sposobie załatwienia wniosku zawiadamia się równocześnie wnioskodawcę.
Wnioskodawcy niezadowolonemu ze sposobu załatwienia wniosku lub nie załatwienia wniosku w terminie służy prawo wniesienia skargi.